Veilig en stimulerend leerklimaat

Pedagogisch Literatuur Bestaand materiaal Good practice / Expert
Indicatoren vanuit ICAT lesobservatieformulier Voorbeelden van goede praktijk ICALT
De leraar toont in gedrag en taalgebruik respect voor de leerlingen De leraar laat leerlingen uitspreken, luistert naar wat leerlingen te zeggen hebben, maakt geen rolbevestigende opmerkingen
De leraar zorgt voor een ontspannen sfeer De leraar spreekt de leerlingen op een positieve manier aan, reageert met humor en stimuleert humor, accepteert dat leerlingen fouten maken, straalt warmte en empathie uit naar alle leerlingen in de klas.
De leraar ondersteunt het zelfvertrouwen van de leerlingen De leraar koppelt op een positieve wijze terug op vragen/opmerkingen van leerlingen, geeft leerlingen complimenten over hun werk, honoreert de bijdragen van leerlingen
   
Basis literatuur studenten HR en AOS
  • Geerts, W., & Kralingen, R. (2016). Handboek voor leraren. Bussum: Coutinho.
  • Slooter, M. (2010). De vijf rollen van de leraar. Amersfoort: CPS.

Algemene literatuur studenten HR en AOS, gericht op pedagogiek:
  • Onstenk, J. (2011). Pedagogiek in de onderwijspraktijk. Een geïntegreerde benadering. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
  • Groothuis, M. & Verkuijl, H. (2008). Mentor in het voortgezet onderwijs. Soest: Nelissen.
  • Stevens, L., & Bors, G. (2013). Pedagogisch tact. Op het goede moment het juiste doen, óók in de ogen van de leerling. Apeldoorn: Garant.
  • Teitler, P. (2014). Lessen in orde. Handboek voor de onderwijspraktijk. Bussum: Coutinho
  • Stigt, M. van (2014). Alles over pesten. Amsterdam: Boom. Johnson, D. W., & Johnson, F. P. (2011). Diversiteit. In D. W. Johnson, & F. P. Johnson, Groepsdynamica. Theorie en vaardigheden (pp. 277-296). Amsterdam: Pearson.

Visie op pedagogisch handelen
  • Klarus, R. & Wardekker, W. Wat is goed onderwijs? Bijdragen uit de pedagogiek. Den Haag: Boom Lemma uitgevers

Ethiek
  • Panza, Ch. & Potthast, A. (2010). Ethiek voor dummies. Amsterdam: Pearson Education Benelux

  • Zie ook onderzoek naar diverse pedagogen van onze PLG.
 

Uitvoering: Stevige hardkartonnen doos met deksel
Aantal: 44 full colour kaarten
ISBN 9789491806506
Leeftijd: Vanaf 12 jaar
Auteur(s): Espérance Blaauw

Pedagogische leerlijn: omgaan met verschillen

Toonaangevende onderwijspedagogen